Wednesday, September 15, 2010

TOKOH-TOKOH MELAYU P.PINANG

TOKOH-TOKOH MELAYU PULAU PINANG DI ARENA ANTARABANGSA

1. SHEIKH GULAMEAH BIN SHEIKH AHMAD MEAH “ DADA” ( 1905-1947)

TOKOH PERSILATAN MELAYU TERMODEN DI NUSANTARA

2. SHEIKH YUSUF – AMAL SOLEH DAN WAKAFNYA KEKAL HINGGA KINI

3. P. RAMLEE SENIMAN SERBA MENJADI - DITANGANNYA FILEM

MELAYU MENJADI RATU DI ASIA

4. HAJI ABDULLAH FAHEEM - ULAMA, AHLI FALAK DAN PERAMAL MASA

DEPAN UMAT MELAYU DI MALAYSIA

5. CIKGU MOHD NOR AHMAD–PELETAK TONGGAK DASAR PENDIDIKAN

KEBANGSAAN

6. SYED SHEIKH AL HADI–PENGASAS SISTEM PENDIDIKAN ISLAM MODEN

Pengenalan

Kita perlu memahami kriteria untuk meletakkan seseorang menjadi tokoh. Tokoh yang memberi sumbangan besar lagi bermakna pada zamannya. Penampilannya dipentas sejarah mengisi semangat zaman. Ia membawa perubahan yang bermakna sehingga kesannya dapat dimanfaati sehingga kini. Jika tidak tokoh menjadi tokoh kerana dipertokohkan sedangkan jasanya tidak ke mana tidak dapat dimanfaati oleh ummah.

Sebagai contoh bapa pembangunan kita Tun Razak. Hampir tidak ada sudut di mana nama Tun Razak akan diabaikan apabila berbicara tentang pembinaan dan pembangunan negara bangsa Malaysia selepas merdeka. Beliaulah peletak Dasar Pendidikan Kebangsaan, pembukaaan tanah dan pembasmi kemiskinan, pembina dasar luar, pengasas Dasar Ekonomi Baru, Anugerah Sastera,sistem ejaaan dan banyak lagi.

Jika tidak berjasa besar, ia hanya sekadar seorang selebriti dan pengajur biasa. Penyanyi walau bagaimana masyhur sekali pun hanya sekedar penghibur. Mereka disanjung dan dipuja pada era di puncak kemasyhurannya. Selepas itu dilupai apabila muncul penyanyi baru. Kita mengingati Elvis kerana Rock N Roll dan Muhammad Ali kerana kehebatan bertinju. Kini muncul selebriti seperti Michael Jackson, Maradona dsb.

Tokoh meski pun tidak semasyhur penyanyi ada kekuatan untuk dikenang sepanjang zaman.Mereka memiliki jasa, karya dan karisma. Contohnya Saidina Ali Ibn Abi Tolib. Beliau memang seorang tokoh besar sepanjang sejarah. Kita boleh menafikan dengan mengatakan bahawa beliau hanya tokoh di kalangan golongan syiah sahaja yang memujanya secara berlebihan. Adakah Ali masyhur kerana pemujaan sahaja tanpa jasa.

Bila membuka buku-buku sejarah Islam di peringkat awal nama Ali muncul, bila kita merujuk tentang tasawuf nama Ali tertonjol. Usah berbicara tentang ilmu pengetahuan Ali mendahului banyak tokoh –tokoh sezaman. Jadi beliau bukan dipertokohkan. Beliau berdiri kerana kewibawaannya dan sumbangannya yang bermakna.

Begitu juga dengan Bruce Lee seorang legenda silat yang hebat. Penampilannya telah menjadikan dunia kung fu dikagumi dan mendapat tempat di seluruh dunia. Di kalangan anak muda siapa yang tidak mengenalinya. Ia menjadi idola. Seni ketrampilannya melampaui jangkauan para peminat yang terdiri daripada berbagai bangsa. Inilah kelebihan tokoh sebenar. Mereka dipuja dan diakui kerana wibawa,jasa dan penampilan.

Sheikh Gulameah ” DADA” - Tokoh Persilatan Melayu Moden

P.Pinang adalah sebuah wilayah kecil di persada dunia. Tempat pertembungan berbagai rencam budaya dan pintu masuk ke Nusantara dari sebelah barat. Di sana lahirnya masyarakat Melayu kacukan hasil perkahwinan di antara Melayu dengan Arab dan India Selatan. Dikenali sebagai Jawi Pekan ”Melayu bandar” atau Jawi Peranakan iaitu Melayu kacukan.mereka menjadi penghuni bandar dan terlibat dengan pemodenan.

Namun bumi yang kerdil ini telah melahirkan tokoh-tokoh besar yang menjadi legenda di sepanjang zaman. Kita bandingkannya dengan tokoh – tokoh di negara Malaysia dan bidang yang diceburi serta sumbangan mereka terhadap zaman. Penulis menampilkan enam nama besar untuk dinilai khalayak, para pembaca dan sarjana. Kajian perlu dibuat untuk menilai dan mengukur ketokohan mereka. Mereka apabila dibandingkan dengan tokoh nasional tidak kurang hebatnya.Malahan menjadi tokoh legenda sepanjang zaman.

Bermula dengan Sheikh Dada anak kelahiran Kelawai Pulau Pinang. Dilahirkan pada tahun 1905 dan meninggal dunia pada tahun 1947 ketika berusia 42 tahun. Beliau tinggal di Jalan Petani Pulau Pinang . Kemasyuhurannya ialah dalam bidang persilatan atau seni bela diri. Orang berasa megah dengan seni bela diri China seperti kung fu, kuntau, gayung, sendeng, tomoi dan boxing thai, tekpi, silamban, jujitsu dan sebagainya. Dada telah mempelajari semua seni ini semasa zaman mudanya dalam perkelanaan mencari ilmu dan pengalaman. Beliau menguasai 17 permainan silat sama ada Melayu,China,Jepun,India,Nusantara dan sebagainya.

Usaha menimbulkan tokoh yang terpendam dalam lipatan sejarah bukanlah satu kerja yang mudah. Kata pujangga” Hanya bangsa yang besar mengenali dan memperingati jasa tokoh-tokohnya” . Tokoh yang akan ditonjolkan ini telah 63 tahun meninggalkan kita.

Seperti kata pepatah gajah mati meninggalkan tulang, manusia mati meninggalkan nama. Jasa baktilah yang akan mengangkat nilai dan darjat seseorang tokoh tersebut. Kematian mereka menghidupkan nama yang harum. Mereka meninggalkan jejak dan khazanah yang berharga untuk kita hayati hingga kini.Apa yang kini dikenali sebagai harta intelek. Sayangnya kita tidak berusaha menggalinya untuk tatapan generasi kini.

Nama beliau ketika lahir ialah Sheikh Gulameh bin Sheikh Ahmad Meah.Lebih dikenali dengan nama ”DADA”. Beliau lahir di awal abad ke 20. Bersekolah Inggeris dan pernah menjadi surveyer.Di zaman mudanya beliau merantau di seluruh pelusuk nusantara untuk satu jangka masa yang panjang sebelum Perang Dunia Kedua. Beliau pernah tinggal di Kampung Baru Kuala Lumpur dan mendapat gelaran ”Che Dir Petir” menurut sumber yang dipetik daripada Yahaya Hj Salleh salah seorang muridnya yang terakhir 1945 – 1947.

Berbicara tentang tokoh timbul persoalan benarkah tokoh ini seorang budayawan yang berwibawa. Mungkinkah jasanya dengan sengaja dilebih-lebihkan sehingga dipertokohkan sedemikian rupa. Maka jadilah ia seorang tokoh seperti yang sering berlaku di kalangan ahli-ahli politik.

Semua seni bela diri ini telah dipelajari dan dikuasainya dengan cekap.Sepanjang hayat beliau menumpu dalam dunia persilatan nusantara dan antara bangsa.Hasilnya daripada pembelajaran dan penguasaaan terhadap 17 jenis seni permainan bela diri, tercetuslah satu seni bela diri yang baru.Beliaulah pelopornya.

Pencetus yang melahirkan seni silat termoden Melayu yang dikenali dengan nama Silat Pelaga atau Silat Petir dan Silat Melayu Pulau Pinang. Inilah satu bentuk permainan bela diri yang beliau persiapkan untuk persiapan zahir dan batin umat Melayu P.Pinang.Beliau berhasrat hendak melaksanakannya pada tahun 1948 dengan nama ” The New System of Art : The Art of Petir”.Sejenis silat tempur atau combat fighting yang boleh mencederakan,mematahkan tulang dan membunuh lawan.

Di antara seni silat yang dipelajari oleh Dada ialah permainan silat Jepun jujitsu, tinju, silat terelak,silat sendeng Minangkabau, kuntau Melaka, silat silabam tawgau, perlawananan menggunakan tekpi, tanduk , besi panjang dan pendek , keris, pedang, ekor dan pari. Seni ini digabungkan secara bersepadu dengan menggunakan segala anggota tubuh.Semua boleh dijadikan senjata apabila dilatih dengan bersungguh.

Seni ini sejenis ”combat fighting” jarak dekat yang menggunakan seluruh anggota tubuh untuk dijadikan senjata dalam menumbangkan musuh. Dada memanfaatkan seluruh anggota tubuh untuk dijadikan senjata yang ampuh seperti kaki, lutut,siku,kepala, pergelangan tangan, ibu jari kaki, penumbuk dan bahagian-bahagian pada buku tangan.

Marilah kita mengutip kata-kata Dada untuk mengukur sejauh manakah kehebatannya dalam bidang seni bela diri :

Semua jenis permainan silat ada kekuatan dan kelemahannya. Siapa yang cepat dialah yang dapat. Jadi berlatihlah dengan penuh kudrat.

Berlatih dengan besi tidak akan rugi,ia pasti berguna di kemudian hari

Penting sekali memandang setiap gerak musuh walau apa gerak sekali pun. Terlintas difikiran sekalian anggota bekerja.

Ada tiga jenis pukulan dalam persilatan, pukulan untuk mencedarakan musuh, pukulan untuk mematahkan tulang dan pukulan maut yang ditujukan pada point-point tertentu.

Tuntutlah ilmu yang boleh bagi takut kepada Tuhan Rabbul alamin hingga menggeletar anggota-anggota kita sekalian dengan sebenar-benarnya

Beliau bukan sahaja sekadar berteori tetapi telah menghasilkan manuskrip dalam bidang persilatan dan perubatan. Berniat untuk mengangkat martabat seni silat Melayu ke persada antarabangsa menerusi latihan dan permainan di dalam jim. Lengkap dengan sistemnya. Ada senaman asas, buah pukulan asas, alat-alat latihan, sistem pemakanan,ubat penguat fizikal, panduan perubatan, motivasi keyakinan diri dan sistem pengujian dan penarafan dari peringkat rendah hingga ke peringkat tertinggi.

Dada mempunyai wawasan untuk membangunkan bangsa dan negara dalam menghadapi cabaran masa depan dengan bangsa-bangsa lain. Ini berpunca daripada pemerhatian beliau terhadap nasib bangsanya yang lemah dalam setiap bidang. Beliau mengungkaplkan dengan penuh keteguhan tekad bagaimana membangunkan jatidiri bangsa yang kuat dan teguh. Beliau mengungkapkan:

”A nation can only be strong ,rich, prosprouse, industrius and etc by these two powers namely the brain power and the bodily power.

In order to achieve these powers which our eastern people has been lack of or entirely ignore and which is the most important to human kind must be trained and exercises to strengthen.The brain power as we all do to our bodies .

By this strengthened brains and bodies our eastern people can be strong, clever, rich, prosperouse and industrious.

For example it is not the atomic bomb is much powerful but the very brain of scientist is the most powerful and dangerous and that this very brain that destroys the all human kind”.

Terjemahan :

Sesebuah negara nescaya akan menjadi kuat dan hebat, kaya dan makmur, cekap dan berktrampilan dan sebagainya apabila berjaya membangunkan dua jenis kekuatan iaitu tenaga rohani dan akal fikiran serta tenaga fizikal atau jasmani.

Dalam usaha mencapai kemajuan ini, bangsa-bangsa di timur bukan sahaja serba ketinggalan malahan telah mengabaikannya sama sekali. Kekuatan-kekuatan ini perlu dilatih dan dibangunkan dengan utuh demi untuk memperkasakan umat.

Hasilnya apabila dua jenis kekuatan ini telah dibangunkan dengan seimbang,nescaya pasti melahirkan masyarakat yang kuat, hebat, makmur, kaya raya, dan cekap. Sebagai contoh bukanlah ledakan bom atom yang maha kuat dan hebat. Kehebatannya yang sebenar terletak pada otak saintis yang menghasilkannya. Otak manusia yang mencetuskannya itulah yang maha hebat dan berbahaya.Itulah yang sebenarnya telah memusnahkan umat manusia.

Dalam usaha melatih tenaga dan kekuatan tenaga rohani, Dada telah memberikan beberapa tunjuk ajar. Beliau telah mengamalkannya dan berjaya melalui berbagai cabaran di sepanjang kariernya. Sebagai seorang pesilat yang sentiasa bereksperimen dengan seninnya, beliau diuji sepanjang masa. Ini di antara amalan beliau yang beliau perturunkan untuk mempertingkatkan kecergasan dan kekuatan fikiran:

Dengan semangat Islam yang cukup keras dan cukup sinar melawan dengan sekalian nafsu hasad dan lain-lain nafsu. Dengan kuasa tuhan yang berkudrat, lagi suci, lagi hidup, lagi mendengar, lagi tunggal dan lagi bersifat dengan segala sifat kesempurnaan dapatlah aku menakluk sekalian nafsu-nafsu hasad dan lain-lain nafsu yang membinasakan sekalian akal, hati dan anggota-anggota manusia.dengan berkat doa

Lailaha illallah Pertenangkanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perkencangkanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perteguhkanlah segala akal ,hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perkukuhkanlah segala akal ,hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Permegahkanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Pergagahkanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Pertahankanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perberanikanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perkuatkanlah segala akal, hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perkaharkanlah segala akal , hati dan sekalian anggota aku

Lailaha illallah Perkeraskanlah segala aka , hati dan sekalian anggota aku

Dengan semangat Islam yang cukup keras dan cukup sinar melawan dengan sekalian nafsu hasad dan lain-lain nafsu.

Dengan kuasa tuhan yang berkudrat, lagi suci, lagi hidup, lagi mendengar,lagi tunggal dan lagi bersifat dengan segala sifat kesempurnaan dapatlah aku menakluk sekalian nafsu-nafsu hasad dan lain-lain nafsu yang membinasakan sekalian akal, hati dan anggota-anggota manusia.

Dengan berkat doa :

LAILAHA ILLALLAH MUHAMADAR RASULULLAH

Sheikh Gulameah Sheikh Ahmad Meah 1947.

Demikian sekelumit jasa Al Marhum Dada yang dirakamkan dalam manuskripnya.Benar seperti kenyataan yang terpampang di batu nisannya JASA TIDAK BINASA.lambat laut pasti muncul juga apabila dihayati dengan penuh minat oleh para pengkaji dan peminatnya. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan diganjari oleh Allah subnahu wataala dalam kalangan insane yang beramal soleh. Amin ya Rabbul alamin.

No comments:

Post a Comment